Yin Yoga

Een Yin yogales bestaat uit een reeks houdingen, die 3 tot 6 minuten worden aangehouden. Tijdens de yin houdingen wordt er aandacht besteed aan de ademhaling en krijg je meer bewustwording van je lichaam. Yin yoga zorgt voor meer lichamelijke en geestelijke ontspanning en heeft onder andere en gunstig effect op de verkrampte spieren. Daarom is Yin yoga goede ondersteuning voor ‘Yang’ sporten, zoals voetbal en hockey, en een goede aanvulling om blessures te voorkomen. Door Yin yoga word je je bewust van je lichaam en ademhaling, waardoor je een mentale rust kan bereiken.

Check de agenda voor het rooster & workshops

Functionele visie

De yoga lessen worden gegeven vanuit een functionele benadering, waarbij het draait om het effect van de houding en niet om de ‘looks’. Elk lichaam is uniek, waardoor de dezelfde houding voor iedereen anders aan zal voelen. In de lessen komen verschillende opties aan bod, om het juiste ‘target gebied’ te bereiken.

Het maakt niet uit of je dik, dun, stijf of lening bent, yin yoga is voor iedereen toegankelijk. Yin yoga wordt gegeven vanuit een functionele benadering. Voor iedereen is een houding verschillend, dus wordt er naar gestreeft om de houding te vinden, die het beste voor jou werkt op het betreffende ‘target gebied’. In de les krijg je altijd te horen wat je hoort te voelen, en vooral wat je niet mag voelen, om blessures te voorkomen. Er worden altijd verschillende opties in houdingen aangereikt, zodat je kan kiezen wat het best bij je lichaam past.

Oost en West

Yin is de tegenhanger van Yang. Zonder verdriet, geen geluk, zonder stress, geen ontspanning. Yin en Yang hebben hun oorsprong uit het Daoisme en zijn symbolen voor de mannelijke harde, en vrouwelijke zachte kant van het leven. Ons lichaam is ook onder te verdelen in Yin en Yang, zoals: Spieren staan voor kracht en zijn Yang, Yin staat voor de zachte delen van het lichaam, onder andere het bindweefsel. Door het langer aanhouden van bepaalde Yin houdingen, is het doel om de spieren te ontspannen. De spieren krijgen de tijd om te wennen aan de houding, waardoor de fascia (oa. bindweefsel) gehydrateerd en gestimuleerd . Fascia is de ‘matrix’ van het lichaam, en loopt onder andere in en om onze spieren, gewrichten en organen. In de fascia lopen alle energie banen, gerelateerd aan de Chinese Geneeskunde. Door yin yoga worden de energie banen weer in balans gebracht. Dit heeft invloed op je gehele systeem.