(Top)sport

Yin yoga en meditatie voor sporters. Bewustwording en ontspanning voor fysieke en mentale veerkracht. Losse lessen, workshops en trainingen op locatie aan sportteams en individuele sporters.

Yin yoga voor sporters

  • Minder spierpijn & verkramping
  • Sneller herstelvermogen
  • Blessure preventie
  • Rust & Bewustwording

Bij yin yoga worden de houdingen langer aangehouden, zodat de spieren ontspannen en het bindweefsel (fascia) wordt gestimuleerd. Bij yin yoga wordt gekeken welke houding het best werkt, om de juiste ‘target area’ te bereiken.

Workshops & Training

Workshop: Stretch & Inner focus

Duur: gem. 1,5 uur. Yin yoga is een rustige vorm van yoga, waarbij de houding langer wordt aangehouden, zodat het bindweefsel (fascia) soepel wordt gemaakt. Naast deze yogavorm wordt er tijdens de les meer innerlijke focus gecreëerd, door verschillende visualisatie technieken, om zo bijvoorbeeld inzicht te krijgen in belemmerende overtuigingen.

Workshop: Breath & Relax

Duur: gem. 1,5 uur. Een combinatieles van mindful bewegen op de ademhaling, yin yoga, ademhalingstechnieken en een liggende visualisatie, meditatie voor ontspanning en toekomst prestaties.

(4 tot 7) Weekse Reset Your Team

Duur: wekelijkse les gem. 1.30 uur. Bewustwording, zelfinzicht en fysieke ontspanning door tools uit de (yin) yoga en meditatie. Naast yoga beoefeining, ook aandacht voor ademhaling, innerlijke focus, creatie/toekomst visualisaties.

Waarom yoga voor sporters?

Ruimte in het hoofd, is ruimte in het lichaam … en vise versa

Om te kunnen presteren op het juiste moment moet alles op  het goede moment op de juiste plek vallen. Het lichaam en de geest zijn met elkaar verbonden en kunnen elkaar belemmeren of juist naar grote hoogte doen stijgen. Het is daarom belangrijk om te ‘werken’ aan zowel mentale als fysieke ontspanning. Verkramping in de mind, betekent immers verkramping in het lichaam en vise versa. 

Focus door meditatie

Bij meditatie voor (top)sporters gaat het om bewustwording van alle facetten van het lichaam en de geest, het creëren van innerlijke focus en rust, en toekomst visualisatie. Door middel van meditatietechnieken observeren we onder andere onze emoties, gedachten, gevoel en intuïtie. Hierdoor kunnen beperkende en belemmerende overtuigingen naar boven komen, die invloed kunnen hebben op ons fysieke vermogen.  Daarnaast kan meditatie bij topsport helpen om met tegenslagen om te gaan. Door bewustwording van de verschillende factoren van het lichaam en de geest trainen we de aandacht en vinden we een innerlijke rust, dat kan leiden tot een betere focus, mentale weerbaarheid en een beter prestatievermogen.

Fysieke bewustwording en flexibiliteit

Het ligt aan welk soort sportbeoefening, maar (top)sporters hebben sterke en vaak korte spieren . Vaak zijn deze spieren zo gespannen, dat ze nooit echt tot ontspanning kunnen komen, maar door het voelen van een spier, kunnen we hem ook daadwerkelijk ontspannen.  Door bij Yin yoga een houding langer aan te nemen, wordt de aandacht getrokken naar een bepaald gebied in het lichaam. De gevoelde spieren zullen door aandacht en na een aantal minuten gaan ontspannen, waardoor het bindweefsel op rek wordt gebracht. Dit kan in het begin wat oncomfortabel aanvoelen. Ons hele lichaam, van spier tot orgaan wordt omgeven door bindweefsel, ofwel fascia.  In de Yin yoga filosofie geloven we dat door het rekken van het bindweefsel energie weer gaat stromen, en blokkades worden opgeheven.  

Door yin yoga komt er ‘het gevoel’ van meer ruimte in het lichaam en meer ruimte voor de ademhaling.

Complete ontspanning door  Yoga Nidra

Slaap van de Yogi

Waarbij we bij meditatie in een rustige, maar alerte staat zijn in ‘observatiemodus’, mogen we onszelf in Yoga Nidra compleet ontspannen. Je wordt in deze complete ontspanning gebracht door een geleide meditatie. Het brein zal in een staat verkeren tussen slaap en alertheid. In deze staat is het onderbewustzijn ook ontvankelijk voor je intenties en doelen. De geleide meditatie zal worden afgestemd op de te worden geleverde sportprestatie. Zo werk je in alle ontspanning aan jouw/jullie overwinning!